29. september 2016
Samarbejde med skoler og helhedsplaner
I håndbogen beskrives fire måder hvorpå et samarbejde mellem skole og helhedsplaner kan finde sted:
Åbne boligsociale sociale aktiviteter for alle børn, hvor skolen kan fungere som rekrutteringskanal således at også de mere ressourcersvage børn, som normalt ikke ville deltage i sociale aktiviter, også tager del i aktiviterne.
Samarbejde om forældre, hvor boligsociale medarbejdere kan være med til at bygge bro mellem skoler og sårbare forældre således at børnenes skolegang styrkes.
Samarbejde om udvalgte børn, som kræver ekstra ressourcer både socialt og fagligt for at kunne trives i skolen. Dette samarbejde kan f.eks. foregå i skoletiden, hvor en boligsocial medarbejder er koblet til en eller flere elever og indgår i et tæt samarbejde med skole og kommunale indsatser, som barnet modtager tilbud fra.
Samarbejde om hele undervisningsforløb, hvor boligsociale medarbejdere sammen med skolen er med til at lave et anderledes undervningsforløb med fokus på at bryde de sociale mønstre i klassen og skabe fornyet motivation hos ellers skoletrætte elever.