Center for Boligsocial Udvikling lukker pr. 1/1 2025

Center for Boligsocial Udvikling lukker pr. 1. januar 2025. Centerets hjemmeside vil dermed også lukke, og viden publiceret på hjemmesiden overgår til Landsbyggefonden.

Landsbyggefonden sikrer, at offentliggjort viden fra CFBU fortsat er tilgængelig via BoligsocialNet. CFBU’s publikationer og vidensblade kan derfor fra 1. januar 2025 findes på https://www.boligsocialnet.dk/

Henvendelse om indsatser i udsatte boligområder, støttet af Landsbyggefonden, kan ske til Landsbyggefonden. Hvis du vil holdes løbende orienteret om nyheder og viden fra Landsbyggefonden kan du tilmelde dig ”Nyt fra Landsbyggefonden” her: https://lbf.dk/nyheder/

Administrative henvendelser vedrørende Center for Boligsocial Udvikling skal rettes til Social- og Boligministeriet.

Hjem / Udgivelser / Samarbejde med skoler og helhedsplaner
udgivelse
29. september 2016

Samarbejde med skoler og helhedsplaner

Der er god grund til at boligsociale helhedsplaner samarbejder med skoler om at styrke den sociale såvel som den faglige trivsel hos skolebørn i udsatte boligområder. Med denne håndbog gives der inspiration til, hvordan den boligsociale helhedsplan gennem samarbejde med skolen kan styrke indsatsen over for børn og unge.

Håndbogen giver eksempler på samarbejdstyper og anbefalinger til opstart og drift af samarbejder, og er blevet til på baggrund af rapporten om selvsamme emne.

I håndbogen beskrives fire måder hvorpå et samarbejde mellem skole og helhedsplaner kan finde sted:

  • Åbne boligsociale sociale aktiviter for alle børn, hvor skolen kan fungere som rekrutteringskanal således at også de mere ressourcersvage børn, som normalt ikke ville deltage i sociale aktiviter, også tager del i aktiviterne.
  • Samarbejde om forældre, hvor boligsociale medarbejdere kan være med til at bygge bro mellem skoler og sårbare forældre således at børnenes skolegang styrkes.
  • Samarbejde om udvalgte børn, som kræver ekstra ressourcer både socialt og fagligt for at kunne trives i skolen. Dette samarbejde kan f.eks. foregå i skoletiden, hvor en boligsocial medarbejder er koblet til en eller flere elever og indgår i et tæt samarbejde med skole og kommunale indsatser, som barnet modtager tilbud fra.
  • Samarbejde om hele undervisningsforløb, hvor boligsociale medarbejdere sammen med skolen er med til at lave et anderledes undervningsforløb med fokus på at bryde de sociale mønstre i klassen og skabe fornyet motivation hos ellers skoletrætte elever.
Om håndbogen
AF

Titel: Samarbejde med skoler og helhedsplaner

Udgivelsesdato: September 2016

Sidetal: 12

 

Se seneste udgivelser