En bakketop i Hedehusene, der igennem mange år havde ligget ubrugt hen, blev i efteråret 2015 indtaget af eleverne fra den lokale folkeskole. Resultatet blev en legeplads udtænkt, planlagt og konstrueret af eleverne selv.
Det har ikke bare givet eleverne bedre faciliteter, men også mere ansvarsfølelse, øget motivation for at lære og bedre trivsel. Det viser en ny evaluering fra Center for Boligsocial Udvikling af undervisningsforsøget i Hedehusene.
Charlotteskolen i Hedehusene indgik i 2015 et samarbejde med boligsociale medarbejdere fra det nærliggende Charlottekvarter om at udvikle et alternativt undervisningsforløb. Idéen var at højne trivslen blandt eleverne ved at lade dem være medskabere af omdannelsen af en bakke ved skolen.
Evalueringen af undervisningsforløbet viser bl.a. en tendens til at eleverne nu er mindre ensomme og i højere grad har fået øjenene op for nye venskaber i klassen. Samtidig har undervisningsforløbets uvante rammer medvirket til at elever og lærere har mødt hinanden på en ny måde, da alle har været på udebane og måtte samarbejde på kryds og tværs for at få det til at fungere.
Undersøgelsen konkluderer desuden, at klare samarbejdsaftaler og ressorucerafsteminger mellem de deltagende parter er nødvendige fra start af, hvis alle skal få en ejerskabsfølelse til projektet.