Et blik på elever med en lav skoletrivsel: Registeranalyse, litteraturperspektiver og eksempler fra det boligsociale trivselsarbejde
Skolemistrivsel er et komplekst fænomen, der kan være vanskeligt både at måle på, tale om og intervenere i. Mistrivsel handler om komplekse udfordringer knyttet til blandt andet ensomhed, mobning og skoleglæde. Noget af det, som desuden kan få betydning, er børns tidlige negative erfaringer, deres relationer til kammerater og lærere samt deres oplevelse af at lykkes både fagligt og socialt. Mange af disse forhold overskrider skolen i både tid og rum, da trivslen i skolerne også påvirkes af, hvad der foregår for eksempel i hjemmet og i fritidslivet.
I denne rapport ser vi nærmere på skoletrivslen for børn i udsatte boligområder. Vi tager udgangspunkt i de nationale trivselsmålinger, som er en årlig national spørgeskemaundersøgelse, som udsendes til alle folkeskoleelever. Trivselsmålingerne har til formål at undersøge, hvordan eleverne selv oplever trivslen og dele af undervisningsmiljøet i skolen. Vi dykker her ned i seks forskellige forhold – her omtalt som trivselsparametre – som samles under én enkelt indikator for lav skoletrivsel. Indikatoren giver os et mål for, hvor mange børn som er i risiko for at mistrives i skolen.
Rapporten henvender sig til alle, der gerne vil blive klogere på skoletrivslen i de udsatte boligområder, men er særlig relevant for de boligsociale og kommunale medarbejdere og ledere, som arbejder med indsatser i og omkring skolen.